De eerste stage week! - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Rosan Bolder - WaarBenJij.nu De eerste stage week! - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Rosan Bolder - WaarBenJij.nu

De eerste stage week!

Door: Rosan

Blijf op de hoogte en volg Rosan

27 September 2015 | Namibië, Windhoek

Afgelopen maandag zijn wij begonnen met onze stage in het Katutura hospital, dit is het armste ziekenhuis in Windhoek en de patiënten hoeven hiervoor niet te betalen. De eerste dag kregen wij een rondleiding door het ziekenhuis. Wij hadden al veel verhalen gehoord van de andere studenten maar als je dan zelf het ziekenhuis ziet dan is het toch wel indrukwekkend. Het verschil met een Nederlands ziekenhuis is erg groot. Samen met Lisanne en Roosmarijn ga ik de komende weken op verschillende afdelingen stage lopen, wij zouden beginnen op interne geneeskunde. En de andere afdelingen waar wij naar toe gaan zijn: eerste hulp, ic, kinderafdeling, kraamafdeling, chirurgie en de gipskamer.

Dinsdag en woensdag zijn wij naar de interne geneeskunde geweest. Op deze afdeling liggen alleen maar vrouwen. De dag begon met de overdracht van de nachtdienst, zij gingen langs alle 44 patiënten om te vertellen hoe en wat. Patiënten helpen elkaar met wassen en douchen, de verpleegkundigen helpen er een paar die erg zwak zijn, maar dit duurde ontzettend lang.. De hygiëne is ver te zoeken in het ziekenhuis. Als er steriele handschoenen aangetrokken zijn dan wordt de deur en alles gewoon aangepakt. Om bloed te prikken wordt er een plastik handschoen gebruikt. Ook hebben wij de eerste kakkerlak en muis (die een dag later dood op de gang lag en niemand die er van op keek) gezien. Visite lopen doet de arts alleen, hij regelt ook alles. Er wordt aan de patiënt weinig vertelt hoe het gaat en wat er gaat gebeuren. Na twee dagen vonden wij het wel mooi geweest en zijn wij naar de OK gegaan, want niemand kijkt er van op als je opeens komt, of als je niet komt.

De OK was in verhouding tot de verpleegafdeling nog redelijk ‘schoon’. Maar ook de hygiëne was hier ver te zoeken. De eerste operatie die wij hebben gezien was een meisje van 9 die haar bovenbeen had gebroken op twee plekken waardoor er een stuk bot los in het been zat. Tijdens de operatie schoot het stuk bot door de operatie kamer, deze werd zomaar met blote handen opgepakt en terug geplaatst. De deuren van de operatie kamers staan allemaal open, je kunt overal in en uit lopen, geen probleem. Ook eten en met je mobiele telefoon spelen kan allemaal op de operatiekamer. Morgen zullen wij naar de afdeling chirurgie gaan. Ik ben benieuwd wat wij daar aan zullen treffen!

Afgelopen dinsdag zijn wij uit eten geweest bij Joe’s Beerhouse. Hier hebben wij lokale gerechten geproefd zoals springbok, oryx, zebra, krokodil en kudu.

Zaterdag zijn Danique, Lisanne, Roos en ik naar een rugbytoernooi geweest samen met Kenton en zijn vriend. Hier is rugby een sport die veel gespeeld wordt en de mensen zijn hier fanatiek in. ’s Avonds zijn wij met de andere studenten naar club Londen geweest. Na 3 uur slaap ging de wekker weer, want vandaag stond hiken in het Daan Viljoen park op de planning. Met 30 graden zijn wij om 8 uur begonnen met het beklimmen van de bergen om dieren te spotten in een beschermd natuur gebied. Wij konden het beginpunt niet vinden, dus door alle struiken en stenen zijn wij de route achterste voren gaan lopen haha. Wij hebben een aantal dieren gespot zoals de oryx, zebra, eland en apen.

Terwijl ik dit typ regent het hier in Namibië, maar voor de rest is het weer heerlijk en wordt het alleen nog maar warmer!

Tot de volgende keer!
Liefs Rosan

• 27 September 2015 - 17:33

Fre:

Hi Rosan,
    Weer een indrukwekkend verhaal, veel nieuwe indrukken. Mooi dat je naast het werk ook het land en de cultuur kunt ontdekken.
    Ik zeg ook altijd als ik weer terug ben, we weten niet hoe goed we het hier allemaal geregeld hebben in Nederland.
    Fré

• 27 September 2015 - 17:38

Renske:

Hoi Roos,
    Ik geloof graag dat het contrast tussen hier en daar zo groot is, helemaal in het ziekenhuis zal dat groot zijn! Absurd dat zij anders omgaan met hygiene dan dat je gewend bent, zal een mind switch zijn!
    Ik ben ook heel benieuwd hoe je krokodil vond, ik vond dit namelijk helemaal niks haha!!
    Ik ben benieuwd naar je volgende verhaal en ervaringen :)

XX Liefs Renske

• 27 September 2015 - 21:51

Robert En Judith :

Hey Rosan! Leuk om weer een verhaal van je te lezen! Wat ongelooflijk dat het er daar zo aan toe gaat... En heerlijk dat jullie je goed vermaken in de vrije tijd!! Keep going!! ;) Groetjes vanaf de rietmolenweg

• 28 September 2015 - 20:32

Ingrid Bolder:

Mooi verslag Rosan! Wat een andere wereld!